måndag 5 december 2011

Från den vackra Skånska myllan...


Var även på Fotografiska museet som var ett planerat besök, och där var det tre utställningar som jag inte ville missa. Den ena var bla Martin Bogrens "Lowlands"
Martin är från Skurup i Skåne och har vunnit Scanpix stora fotopris i år för sin utställning och bok "Lowlans"
En vacker utställning där han skildrar sin hemby Skurup. Då jag ofta har varit där på den tiden då jag hyrde sommarhus i Rydsgård och har vänner som bor i byn, så är det en upplevelse att se hans bilder. Man kan känna stämningen som han förmedlar. En fantastisk utställning.
I ett pressmeddelande beskriver Bogren projektet på följande vis: ”Från början var det en porträttering och bygdeskildring över byn och människorna där, men längs vägen kom det alltmer att handla om barndomen, ungdomstiden och om minnen”.




Han har även gett ut en bok som heter "Ocean" där bilderna är tagna vid Goa. Där får han möta indier som har åkt hela vägen från Rajastahn för att för första gången få se Indiska Oceanen. Martin gör en vacker och för mig härligt humoristisk nära skildring av dem.

Besök Martin Bogrens hemsida, där har han bl a bilderna på " Ocean"

(Den översta bilden är lånad från Martin Bogrens hemsida)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att Du tar dig tid och lämnar en kommentar. Det glädjer! Du som inte har någon blogg och vill göra ett inlägg välj "anonymt" i rullistan så lämnas det ett inlägg. Skriv gärna ditt namn i kommentaren så jag vet vem som har hälsat på mig.